Haastattelin Leila Kuuspaloa, joka on harjoittelupaikkani Salon Fix Me:n omistaja, parturi-kampaaja ja kosmetologi.
Salon Fix Me on ollut toiminnassa pian kolme vuotta. Se sai alkunsa Kuuspalon ja hänen kahden kollegansa tarpeesta löytää uusi toimipaikka, koska heidän edellinen yhteinen työpaikkansa lopetti toimintansa. Uusi toimitila löytyi Torikeskuksen toisesta kerroksesta, joka on aivan edellisen työpaikan lähellä. Kuuspalolla ja kollegoillaan oli tuttuja asiakkaita edellisestä kampaamosta. joten uuteen kampaamoon löytyi helposti asiakkaita jo alusta alkaen. Fix Me oli ensin kaikkien kolmen yhteisomistuksessa, mutta myöhemmin kun kollegat siirtyivät muualle töihin, omistajuus siirtyi Leilalle. Näihin aikoihin kampaamoon tuli töihin myös Silja, joka työskentelee Fix Me:ssä edelleen.
Fix Me tarjoaa kampaamopalvelujen lisäksi myös kosmetologipalveluja, kuten meikkauksia, kulmien muotoilua, sekä ripsien ja kulmien värjäystä. Kampaamoa markkinoidaan koko perheen kampaamona, mutta asiakaskunta koostuu suurimmaksi osaksi keski-ikäisistä ja vanhemmista naisista. Seuraavaksi suurin ryhmä on (vanhemmat) miehet, joten lapset ja nuoret ovat vähemmistöä, vaikka heitäkin toki välillä käy. Fix Me:lle on muodostunut myös kanta-asiakkaita, jotka käyvät säännöllisesti.
Leilalla on koulutus parturi-kampaajan ja kosmetologin lisäksi myös ravintola-alalta. Hän aloitti kampaamoalan työt ensin toisen alaisena ja myöhemmin omassa yrityksessään Helsingissä, missä hänellä on oma kanta-asiakaskuntansa, jonka hiuksia hän käy hoitamassa edelleen silloin tällöin. Jyväskylässä Leila palvelee asiakkaita Fix Me:n ohella myös omassa kotikampaamossaan.
Hyvä asiakaspalvelu muodostuu Kuuspalon mielestä miellyttävästä ympäristöstä, ystävällisestä palvelusta, ja siitä, että asiakas saa sen mitä halusi. Sosiaalisuus ja ammattitaito takaavat monien vuosien pituisia kanta-asiakkuuksia. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, se pitää ottaa vakavasti. Asiakkaalle voi tarjota uutta aikaa jolloin hiukset korvataan tai hyvitys pieleen menneestä käynnistä. Hyvän parturi-kampaajan pitää olla myös joustava.
Kampaajan peruspäivää on Leilan mielestä hankalaa määritellä. Työajan pitäisi olla vähintään 8 tuntia, aloittavilla yrittäjillä 10. Asiakkaiden määrän keskiarvoa päivää kohti on myös vaikea arvioida, mutta n. 4/päivä on melko yleinen määrä. Työpäivään kuuluu asiakkaiden hoitamisen lisäksi päivystystä, ja tietenkin siivoamista ynnä muuta.
Leilan mielestä haastavinta hänen työssään on kampaamon omistajuus. Hänen pitää oman työnsä lisäksi vahtia muita työntekijöitä, jotka eivät hänen mielestään markkinoi työtään tarpeeksi, Siksi hän toivoisikin, että joku muu ottaisi hänen paikkansa omistajana, niin hänelle jäisi aikaa enemmän omille asiakkailleen ja yksityiselämälleen.
Parasta puolestaan on omat kanta-asiakkaat, jotka ovat Leilalle ennemmin ystäviä joiden kanssa voi vaihtaa kuulumisia kuin asiakkaita.
Mieleenpainuvimpia muistoja ovat se, että on saanut olla asiakkaiden elämässä mukana ja nähnyt asiakkaiden lasten kasvua. Esimerkiksi Leilan asiakkaan poika joka on 3-vuotiaasta asti käynyt Leilalla parturoitavana. Poika on nyt parikymmpinen. Leila on myös saanut kutsuja häihin ja rippijuhliin, joihin hän on laittanut hiuksia ja saanut olla samalla juhlavieraana.
Hiusalan nykyhetki on Kuuspalon mielestä hyvin täynnä kilpailua, ja harmaa talous vaikeuttaa asiaa paljon. Siksi hänen mielestään olisikin syytä, että kampaajat työskentelisivät mielummin isommissa yksiköissä, kuin perustaisivat yksityisyrityksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti